top of page

Rahab Ahmed, room 1 speelfilms

Sanjay Singh, R3

Rahab Ahmed_edited.jpg

“Ik vond het bijzonder mooi om meteen al op dag één van de bootcamp van Rotterdam Writers’ Rooms als groep zo diep te gaan door onze persoonlijke verhalen delen met de ander. 

Tegen het einde van de middag voelde ik diep connectie met de meeste andere kandidaten, die ik maar een paar uur kende op dat moment. Safe space was niet alleen maar terminologie, maar een feit, een gegeven!”

BIO

Rahab Ahmed (1998) is een beginnend scenarioschrijver. Ze heeft de opleiding Scenario aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam gevolgd. Tijdens haar studie heeft ze samen met een groep vrienden ‘IFFR Young Netwerk’ opgericht. Samen hebben ze inspirerende filmvertoningen en masterclasses mogen organiseren in Rotterdam voor jonge filmliefhebbers.

Binnen de verhalen die ze schrijft, houdt Rahab ervan om complexe menselijke relaties te tonen op een poëtische manier. Ze ziet schoonheid in verhalen waar het lot boven mens staat, maar de mens altijd de eindregie heeft.

​

JAREN, DAGEN, MAANDEN

speelfilm | 90' | drama

lOGLINE 

Meteen na het arriveren in Nederland moet Ladan (20) samen met Deeq (23) naast het

volwassen worden in een nieuw thuisland, ook slagen in het succesvol ophouden van een wettelijk gebonden schijnhuwelijk.

​

MOTIVATIE  

Door mijn eigen migratie achtergrond, kan ik me enorm inleven in de personages van dit verhaal. Ik wil mijn persoonlijke ervaringen als eerste generatie migrant verwerken in een uniek migratieperspectief. Zo heb ik van dichtbij moeten meemaken hoe het is en voelt om op te starten in Nederland als nieuwkomer en onderdeel zijn van een groep mensen die hetzelfde worstelingen meemaken. Zo zijn Deeq en Ladan op hun eigen manier een personificatie van deze ervaringen geworden voor mij als schrijver. Met een schijnhuwelijk als een spannende arena, worden thema’s als familie, loyaliteit en zelfontwikkeling verteld. Het verhaal benadrukt het belang van zelfontdekking en het vinden van een eigen pad, zelfs binnen de context van verplichtingen en verwachtingen van anderen. Ook raakt het verhaal aan bredere maatschappelijke thema's zoals immigratiebeleid, culturele assimilatie en de realiteit van schijnhuwelijken, waardoor het relevant en actueel is.

​

sYNOPSIS

Ladan (20) uit Somalië is door haar familie gekoppeld aan de in Nederland wonende Deeq (23). Het verhaal begint op het moment dat ze op Schiphol wordt opgehaald door hem.  Ze hebben een contract waarbij ze samen voor een periode van vijf jaar wettelijk gehuwd zullen zijn, om zo Ladan van een verblijf te kunnen voorzien. Ze gaan samenwonen in een appartement en worden huisgenoten. Doordat Ladan en Deeq verder geen groot netwerk aan familie en vrienden hebben, zijn ze genoodzaakt alles voor elkaar te zijn: vrienden, familie en steun/toeverlaat.

 

Hun grootste obstakel is samen slagen in de schijn waarin ze leven. Ze worden steeds vaker geïnterviewd door de IND, om de waarachtigheid van dit huwelijk vast te leggen. Tijdens de film zien we Ladan veranderen in een zelfstandige jonge vrouw en zien we Deeq opener naar zichzelf en de wereld worden. Na vijf jaar besluiten ze om ieder verder te gaan op hun eigen manier, maar ze blijven vrienden. 

  

‘Jaren, dagen, maanden’ wordt een (realistisch) drama dat verteld wordt vanuit het perspectief van twee hoofdpersonages. Het sub-genre is coming of age. Hierin komt jeugdigheid, naïviteit en persoonlijke groei voor. We zien hoe complex samen opgroeien is in het ingewikkelde web dat wonen in Nederland is. We krijgen een kijkje achter de voordeur in de levens van twee jonge mensen binnen een complexe relatie waarin de traditionele regels en grenzen niet gelden. Waar ze ook eindigen in de komende jaren, ze kunnen altijd rekenen op elkaar. Het wordt een verhaal over samen opgroeien, en nader tot elkaar komen.

​

  • Instagram
  • LinkedIn

Bekijk andere deelnemers

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Dank je wel voor je aanmelding!

Contact

Copyright © 2023 Rotterdam Writers' Rooms
All rights reserved.
Website designed by Maria Bodrug

 

bottom of page