Rahab Ahmed, room 1 speelfilms
Sanjay Singh, R3
“Ik vond het bijzonder mooi om meteen al op dag één van de bootcamp van Rotterdam Writers’ Rooms als groep zo diep te gaan door onze persoonlijke verhalen delen met de ander.
Tegen het einde van de middag voelde ik diep connectie met de meeste andere kandidaten. Safe space was niet alleen maar terminologie, maar een feit, een gegeven!”
BIO
Rahab Ahmed (1998) is een beginnend scenarioschrijver. Ze heeft de opleiding Scenario aan de Nederlandse Filmacademie in Amsterdam gevolgd. Tijdens haar studie heeft ze samen met een groep vrienden ‘IFFR Young Netwerk’ opgericht. Samen hebben ze inspirerende filmvertoningen en masterclasses mogen organiseren in Rotterdam voor jonge filmliefhebbers.
Binnen de verhalen die ze schrijft, houdt Rahab ervan om complexe menselijke relaties te tonen op een poëtische manier. Ze ziet schoonheid in verhalen waar het lot boven mens staat, maar de mens altijd de eindregie heeft.
​
JAREN, DAGEN, MAANDEN
speelfilm | 90' | drama
lOGLINE
Meteen na het arriveren in Nederland moet Ladan (20) samen met Deeq (23) naast het volwassen worden in een nieuw thuisland, ook slagen in het succesvol ophouden van een wettelijk gebonden schijnhuwelijk.
​
MOTIVATIE
Door mijn eigen migratie achtergrond, kan ik me enorm inleven in de personages van dit verhaal. Ik wil mijn persoonlijke ervaringen als eerste generatie migrant verwerken in een uniek migratieperspectief. Zo heb ik van dichtbij moeten meemaken hoe het is en voelt om op te starten in Nederland als nieuwkomer. Zo zijn Deeq en Ladan op hun eigen manier een personificatie van deze ervaringen geworden voor mij als schrijver. Met een schijnhuwelijk als een spannende arena, worden thema’s als familie, loyaliteit en zelfontwikkeling verteld.
​
sYNOPSIS
Ladan (20) uit Somalië is door haar familie gekoppeld aan de in Nederland wonende Deeq (23). Het verhaal begint op het moment dat ze op Schiphol wordt opgehaald door hem. Ze hebben afgesproken om voor een periode van minstens vijf jaar wettelijk gehuwd te blijven, om zo Ladan van een verblijf te kunnen voorzien. Doordat Ladan en Deeq verder geen groot netwerk aan familie en vrienden hebben, zijn ze genoodzaakt alles voor elkaar te zijn: vrienden, familie en steun/toeverlaat.
Hun grootste obstakel is samen slagen in de schijn waarin ze leven. Ze worden steeds vaker geïnterviewd door de IND, om de waarachtigheid van dit huwelijk vast te leggen. Tijdens de film zien we Ladan veranderen in een zelfstandige jonge vrouw en zien we Deeq opener naar zichzelf en de wereld worden. Na vijf jaar besluiten ze om ieder verder te gaan op hun eigen manier, maar ze blijven vrienden.
‘Jaren, dagen, maanden’ wordt een (realistisch) drama dat verteld wordt vanuit het perspectief van twee hoofdpersonages. Het sub-genre is coming of age. Hierin komt jeugdigheid, naïviteit en persoonlijke groei voor. We krijgen een kijkje achter de voordeur in de levens van twee jonge mensen binnen een complexe relatie waarin de traditionele regels en grenzen niet gelden.