Katja Verheul, room 3 experimental
Sanjay Singh, R3
“Door deel te nemen aan Rotterdam Writers' Rooms koester ik de hoop niet alleen mijn schrijfvaardigheden te verfijnen, maar ook mijn creatieve horizon te verbreden en bij te dragen
aan de groei van de schrijversgemeenschap in Rotterdam. Dit innovatieve pilotproject biedt mij de kans een script te ontwikkelen en het te delen met producenten, omroepen of streamers. Mijn doel is om met mijn verhalen een connectie te maken, niet alleen met producenten, omroepen en de andere deelnemers, maar ook met de potentiële kijker.”
BIO
Katja Verheul is een Rotterdamse filmmaker en artistiek archeoloog, die gelooft in de onthullende waarde van langetermijnonderzoek. Het diep duiken in complexe materie is een belangrijk onderdeel van haar werkproces. Met haar film- en videoprojecten wil ze complexe (onzichtbare) sociale, politieke en economische vraagstukken zichtbaar maken. Haar drijfveer zijn de mensen die ze ontmoet en interviewt, met name de verhalen die zij met haar delen. Daarnaast filtert ze archieven, ploegt door transcripties en vergeten onderzoeken en ontdekt hierin opmerkelijke perspectieven op hedendaagse kwesties. Doel is onze meest recente geschiedenis te demystificeren, maar ook om de gemedieerde, misschien vergeten werkelijkheid ,weer persoonlijk te maken.
Ze heeft haar werk vertoond op IFFR (NL), RIFF (IS), Visions du Réel (CH), Kasseler Dokfest (DE), Short Film Festival Oberhausen (DE), Dokufest (KS), New Wight Biennial (USA), MAXXI (IT), Sharjah Art Foundation (UAE), LAZNIA Centre for Contemporary Art (PL), ART Rotterdam (NL), Visio op 11e editie van lo schermo dell'arte (IT) en op de Nederlandse televisie.
A DAY WITH OR WITHOUT SPACE
hybride drama-docu | 90'
lOGLINE
De lancering van de spionagesatelliet Grégoire verbindt de levens van een 10-jarig meisje, een gepassioneerde satellietbouwer en het Comité voor het Vreedzaam Gebruik van de Ruimte. Zij worden hierdoor allen geconfronteerd met de wetteloosheid, gebrek aan toezicht en de geopolitieke machtsverhoudingen in de ruimtevaart.
​
MOTIVATIE
Als kind raakte ik gefascineerd door de verhalen van mijn opa, die in het verzet zat tijdens WO II, en door mijn vader, die als geluidsman voor de NOS verslag deed van hedendaagse conflicten. Deze verhalen voedden mijn nieuwsgierigheid naar de sporen die oorlogen achterlaten op mens en natuur. Als filmmaker en artistiek archeoloog ben ik geïnteresseerd in de zichtbare en onzichtbare sporen die wij mensen nalaten en de blijvende lange termijn impact daarvan.
Met de hybride film A Day With or Without Space wil ik de complexe wereld van de ruimte inzichtelijk maken en mensen bewust maken van wat er allemaal boven hun hoofd rond zweeft. Ik kies daarin voor een hybride vorm omdat ik in fictie een verhaal kan vertellen dat nog niet heeft plaatsgevonden, terwijl ik met documentaire elementen een realistisch beeld kan scheppen over dit mogelijke toekomstige conflict. Het verhaal wordt vanuit micro- tot macroniveau verteld: vanuit de fantasierijke 10-jarige Pol maar ook vanuit het 102-leden tellende Comité voor het Vreedzaam Gebruik van de Ruimte.
​
sYNOPSIS
De film volgt de fantasierijke Pol Morrow, een 10-jarig meisje uit Schotland, wiens vader ziek wordt door de activiteiten van een tech miljardair die een ruimtehaven nabij hun dorp heeft opgezet. Op een dag ziet ze een object uit de lucht vallen waarvan ze een kostuum maakt. Het kostuum gebruikt ze om om te gaan met de ziekte van haar vader. Terwijl Pol haar eigen weg naar gerechtigheid zoekt, ontdekt Sjef Peeters, een Belgische satellietbouwer en spotter, tot zijn schrik dat hij indirect meebouwt aan een antisatellietwapen. Via zijn spotnetwerk, collega’s en de luchtmacht probeert hij actie onder te nemen. Maar niemand die hem hoort, wat hem drijft tot de uiterste wanhoopsdaad.
Tijdens de jaarlijkse vergaderingen van het Comité voor het Vreedzaam Gebruik van de Ruimte worden de geopolitieke machtsverhoudingen op scherp gesteld in de wereld, met op de voorgrond Rwanda dat zich verzet tegen de exploitatie door België.
Grégoire, een spionagesatelliet, en het personage dat alle hoofdpersonen met elkaar verbindt, kiest zijn eigen pad na het verbreken van de aardse verbinding door toedoen van Pol. Aan het einde van de film nemen Pol, Sjef, Rwanda en Grégoire het heft in eigen handen en ondernemen ze actie tegen het onrecht dat hen is overkomen. Hierdoor ervaren zij ieder op hun eigen manier een dag met of zonder ruimte in de ruimste zin van het woord.