Kuba Szutkowski, rOOM 1 Speelfilms
Sanjay Singh, R3
“Rotterdam Writers Rooms biedt een mooie combinatie van expert begeleiding en financiële ondersteuning maar vraagt ook commitment. Een welkome stok achter de deur.”
BIO
Kuba Szutkowski (Warschau, 1982) is gevestigd in Rotterdam en opgeleid als audiovisueel vormgever, maar ook als psycholoog en filosoof. Als regisseur/ schrijver is hij betrokken geweest bij diverse bekroonde projecten zoals de tv-serie Boijmans TV (Museumprijs 2010); de korte kunstdocumentaire Verzamelen is een Ziekte (China King Bonn Award Best Documentary 2015); korte films: Vonk (50+ festival selecties), Hitchcock Hitchcock (juryprijs R’dams Open Doek), de Kleine Astronaut (winnaar beste film runner-up wereldfinale 48hour film project Los Angeles 2023). Zijn, in de bioscoop uitgebrachte, debuut speelfilm Onder Water (2023) werd onder andere genomineerd voor Best Narrative Feature Award bij het gerenommeerde Austin Film Festival.
FORMER EAST
speelfilm | 100' | drama comedy
lOGLINE
Als de ex van Krzysztof (zeg maar: Chris), een weggelopen vader en workaholic, overlijdt, moet hij voor zijn bijdehante tienerdochter Julia een onderkomen regelen. Een roadtrip naar de roots in Polen waarbij hij pas een vader kan zijn na een confrontatie met zijn eigen vader. Een film over economische vluchtelingen, identiteit en familie.
​
MOTIVATIE
De Pools-Nederlandse migrant cijfert zichzelf graag weg. Veel problemen rondom ongelijkheid, arbeidsuitbuiting en verslaving blijven daardoor in die gemeenschap verborgen. Mijn moeder, als psychotherapeut, wordt dagelijks geconfronteerd met de gevolgen van die problemen voor deze individuen en gezinnen. Is het wachten op de tweede of derde generatie Poolse migranten voordat deze zaken zichtbaar worden in het publieke debat? Of kan het ook eerder?
Former East is geen autobiografisch verhaal maar wordt wel gevoed door mijn persoonlijke kennis van de cultuur, politiek-economische situatie, taal en sociale omstandigheden. Met dit project, mijn tweede speelfilm, zie ik eindelijk kans hier volop in te duiken.
​
sYNOPSIS
In het kader van diversiteitsbeleid krijgt de Poolse immigrant en avondstudie-jurist CHRIS (36) een grote kans. Bij een gerenommeerd advocatenkantoor mag hij zich bewijzen als advocaat-in-wording tijdens een discutabele rechtszaak waarbij de tegenpartij een groep uitgebuite Poolse bouwplaats migranten zijn. Dan staat ineens zijn bijdehante dochter, de Kaapverdisch-Poolse JULIA (15), voor de deur. Hij heeft daar al jaren geen contact meer mee. Haar moeder is overleden en Julia heeft een voogd (op papier) en onderdak nodig. Ze wil vooral vluchten voor haar rouw. Hoe verder, hoe beter. Chris is het meest afstandelijke dat ze kan bedenken. Letterlijk en figuurlijk. Het blijkt al gauw dat Julia veel liefdevolle en opvoedkundige aandacht nodig heeft. Door zijn werk opgeslokt wil Chris van haar af.
De shortlist aan potentiële familieleden waar Julia bereid is te gaan wonen, blijken allemaal van Chris’s kant in Polen. Hoe verder, hoe beter. Een jeugdkennis, de blijgeestige Pools-Nederlandse aannemer GREGOOR (50), zorgt met zijn gedeukte busje voor het vervoer. Roadtrip! Als Chris in Polen zijn jeugdliefde MAYA (35) tegenkomt, blijkt hij vaderlijke kwaliteiten te hebben en Julia te kunnen helpen met haar rouw - al snapt zij werkelijk niet waarom hij die rechtszaak op zich neemt. Het wordt een roadtrip waarbij Chris, door de welwillende ogen van zijn dochter, zijn Polen-haat én vader-haat ontdooit. Chris herinnert zich zijn vader als een autoritaire keuterboer en alcoholist uit een kleinburgerlijk Pools dorp. Na het zoveelste conflict is Chris als tiener Polen en zijn vader ontvlucht, maar Julia brengt hen weer samen. Als Chris vervolgens eerlijk is over zijn eigen falen als mens en vader, schrikt hij Julia af. Chris moet een daad stellen om haar terug te winnen en zet zijn carrière op het spel.