Irene de Gussem, room 2 series
Sanjay Singh, R3
"Door hard werken en lering te trekken uit het vak van filmmaken zelf, heb ik het zelfvertrouwen ontwikkeld om een kans als dit te nemen. Ik ben eraan toe om dit RWR-traject te bewandelen. Het is tijd."
BIO
Ik werk als maker al jaren in de Nederlands/Vlaamse film- en televisie-industrie als script supervisor en regie-assistent, maar ik wil eigenlijk mijn eigen verhalen vertellen; als schrijver en regisseur. Na afwijzing bij de Amsterdamse Filmacademie besloot ik via stages en ervaringen mijn eigen netwerk op te bouwen en andere wegen te vinden om mijn verhalen te vertellen. Ik heb alleen gemerkt dat “er tussen komen” een enorme beproeving is, zeker als je niet de gebruikelijke studies hebt gevolgd.
LILLY VERSUS LILITH
serie | 8 x 30’ | grounded sci fi & donkere feminist drama-komedie
lOGLINE
Wanneer de ambitieuze Lilly (30s) worstelt zich staande te houden in deze mannenwerk die (te)veel eisen aan vrouwen stelt (zowel professioneel als privé), verschijnt oermoeder Lilith (de eerste vrouw) als 'godmother demon' die haar leert het patriarchaat af te branden in plaats zichzelf. Het is een feministisch drama en donkere komedie serie met fantasie en horror elementen. Gevestigd in de moderne maatschappij en geïnspireerd door de klassieke feminist horror films, ontdekken we de kruising tussen het gewone leven en je meest donkere fantasieën
​
MOTIVATIE
Vroeger waren de helden op het scherm vooral mannen en daarom schreef ik altijd vanuit het mannelijk perspectief. Totdat de feministische filmtheorie mij leerde over de invloed die een karakter kan hebben op een publiek en hoe beperkingen in representatie reflecteren op hoe we kijken naar vrouwen in de maatschappij. Het begon immers met de truc in de Bijbel bij de eerste vrouw Lilith, die men in onze Joods-Christelijke maatschappij heeft verketterd tot duivel, terwijl God haar als gelijke aan Adam heeft gecreëerd. Hoe we naar elkaar kijken, heeft invloed op ons samenleven. Met Lilly versus Lilith wil ik een donkere comedyserie maken, zoals de series Bodem en Evil, die pijnlijke voorbeelden van de gender verschillen in onze maatschappij op een duister fantasievolle en humoristische manier visualiseert en aan de kaak stelt. Dit zal een vermakelijke serie zijn voor vrouwen én mannen, want naast entertainment is de boodschap dat gelijkheid enorme voordelen heeft voor iedereen.
​
sYNOPSIS
Lilly denkt dat ze het droomleven leeft, maar wanneer het verrassingsdiner voor haar dertigste verjaardag in de soep loopt, dat ze overigens zelf tot in de puntjes heeft georganiseerd, moet ze haar best doen haar Stepford wife verschijning te behouden. Via Lilly’s innerlijke monoloog krijgen we kijkje in de onderhuidse woede die groeit van een vrouw die, zonder erkenning, alles móet kunnen - en ineens is daar Lilith…
Lilith is niet te negeren en als Lilly uiteindelijk besluit te luisteren, ziet ze de waarde van haar nieuwe geheime feministische wapen. Lilly gaat de strijd aan tegen het patriarchale systeem op de werkvloer en eist gelijkheid van haar partner in seksuele bevrediging en hun huishouden. Ook begint ze een helingsproces met de vrouwen in haar leven, waaronder de moederwond in haar familie, vrouwelijke lichamelijke autonomie, de concurrentiestrijd met ‘frenemy’s’ en het (huiselijk) geweld dat ook vriendinnen ondergaan. Als Lilith haar leert dat ‘normale’ aannames binnen de patriarchale maatschappij, vanzelfsprekend in het voordeel vallen van de ‘nice guys’, wordt Lilly’s leven langzamerhand een feminist revenge horror fantasy. Bij iedere komische wraakactie die Lilly uithaalt op een falende man, hoe dieper Lilith haar lijkt te trekken in een Suspiria-achtige alternatieve matriarchale realiteit. Lilith lijkt de macht over Lilly's lichaam steeds meer te overnemen (á la Fight Club). Lilly ontdekt dat Lilith hier is met maar één doel: het vernietigen van de huidige (mannen)wereld!
Maar dan ontdekt Lilly de reden voor Liliths geïnternaliseerde haat en weet ze haar innerlijke demoon te overtuigen om in hun vrouwelijke gemeenschap kracht te staan. Kunnen ze ook het patriarchale systeem veranderen in een maatschappij van gelijkheid?